mandag 23. mars 2020

Fordypningsmerke Skinn

Jeg holder på med fordypningsmerket Skinn. Jeg har fått lov å gjøre noen endringer, det kommenterer jeg nederst.


Fremgangsmåte

  1. Lær deg minst to forskjellige måter å sy i skinn på.
  2. Forklar hvordan skinn skal behandles og vedlikeholdes.
  3. Lag en knivslire i skinn.
  4. Lær deg å prege og vis denne teknikken på sliren du har laget.
  5. Lag en nyttegjenstand, banner, sangboktrekk e.l. av skinn.

Hvert år lager vi i Askim speidergruppe fine skjerfknuter i skinn til de nye speiderne i troppen. Vi bruker en mal som vi tegner opp på kuskinn, skjærer ut med kniv eller skalpell og så lager vi hull rundt kanten med en sånn man bruker til å lage hull i belter. Så legger vi den i vann så den er fuktig, og preger med bokstaver så det står A S K I M og initialene til den som skal ha skjerfknuten. Vi bruker en stor hammer og små metalldingser med bokstaver på. Så tar vi snor av kenguruskinn som vi trer igjennom hullene for å stramme den til en skjerfknute.


Jeg har svertet en knivslire med en svart, dansk guffe slik at sliren ble fin igjen. Jeg passet på å få guffe bare på utsiden av slira.  

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Dyrekjennskap

Vi bor rett ved en liten skog, så selv om det er korona og vi må være hjemme kan vi lett være ute i skogen ved huset vårt. Magnus og jeg ta...